Leefbaarheidsagenda

DORPSPLATFORM KERN HOOGERHEIDE

Algemeen
De doelstelling van het dorpsplatform is om gezamenlijk te werken aan het in stand houden en waar mogelijk verbeteren van het woon-en leefklimaat. Het dorpsplatform tracht een zo goed mogelijke afspiegeling te zijn van de inwoners van de kern Hoogerheide.
Zij vertegenwoordigt hun belangen. Zij tracht haar doel te bereiken door het inventariseren, beoordelen, bespreekbaar maken en ontwikkelen van gedachten en ideeën van de inwoners van de kern. Met de gemeente, vertegenwoordigd door de burgemeester, is een convenant afgesloten waarin de afspraken tussen de gemeente en het dorpsplatform zijn vastgelegd. De rechtsvorm van het dorpsplatform is een stichting, in 2016 heeft de notaris de oprichtingsakte opgesteld waarin de statuten van de stichting zijn vastgelegd.
Het nieuwe dorpsplatform kern Hoogerheide (2023) continueert deze statuten. Aangezien het dorpsplatform in januari 2023 is gestart bevindt het nog in een opbouwfase.

Taak van het dorpsplatform
Het dorpsplatform stelt een leefbaarheidsagenda op, zo mogelijk voor meerdere jaren. Hierin worden de belangrijkste thema’s van de stichting voor de desbetreffende kern opgenomen. Aan de hand van de leefbaarheidsagenda kan de stichting prioriteiten stellen. Het dorpsplatform kan gevraagd en ongevraagd advies geven aan het college van burgemeester en wethouders op de diverse thema’s die betrekking hebben op de leefbaarheid. Zij verwacht dat het college haar tijdig betrekt bij het vragen van advies. De leefbaarheid omvat in grote lijnen o.a. Veiligheid, Jeugd, Zorg en Welzijn, Verbetering cohesie in wijken en de Openbare Ruimte. Daarnaast hebben Milieu, Recreatie en Toerisme en Handhaving ook vaak raakvelden met de leefbaarheid.

Burgerinitiatieven
Het dorpsplatform stimuleert het ontstaan van initiatieven door inwoners binnen de kern en zal ook waar mogelijk zelf initiatieven nemen. Ook bij ontwikkeling en uitvoering van plannen wil het dorpsplatform wijkbewoners betrekken, zodat de wijk als van hen ervaren wordt.

LEEFBAARHEIDSAGENDA
Definitie Leefbaarheid: de mate waarin de omgeving aansluit bij de wensen die er door de inwoners aan worden gesteld.
Leefbaarheid gaat over de aantrekkelijkheid van een gebied of gemeenschap om er te wonen, leven, sporten, spelen en elkaar te ontmoeten. Het gaat daarbij om de kwaliteitskenmerken van de leefomgeving.

Algemeen
Hierna volgt een opsomming van de thema’s die o.a. betrekking hebben op de leefbaarheid. Het betreft een eerste globale verkenning om te komen tot een leefbaarheidsagenda. Vanwege ons korte bestaan, hebben wij niet alles ingevuld en ons beperkt in de details. De nadruk leggen wij bij de onderwerpen Jeugd, Zorg en Welzijn, Veiligheid en Sociale Cohesie.
1. Veiligheid
* Veiligheid m.b.t. verkeer.
* Veiligheid rond de woning.
* Veiligheid op straat.
2. Jeugd
* Welke doelgroepen zijn er.
*Jeugd en sociale media.
* Chil-plek voor oudere jeugd.
* Speelplekken voor peuters.
* Jeugd en werk.
3. Zorg en Welzijn
* Zorg voor ouderen.
* Zorg voor mensen met een beperking.
* Woningen voor mensen met zorg.
* Preventie.
* Verplaatsing Bravis ziekenhuis naar Roosendaal.
* Versterking eerste lijn voorzieningen.
* Zorgcoöperaties?
4. Verbetering cohesie in wijken
* Individualisering.
* Versterking samenhang in wijken.
* Nieuwe initiatieven.
5. Openbare ruimte
* Een schone woonomgeving.

Behalve de hiervoor genoemde thema’s wil het dorpsplatform ook een intermediaire rol vervullen bij:
* Het verwijzen van burgers naar de juiste instantie(s).
* Het betrekken van inwoners bij (grotere) bouwprojecten in hun wijk.
* Initiatieven door inwoners op het gebied van de leefbaarheid.
* Contact met woningstichtingen en projectontwikkelaars.

THEMA’S
Aangezien het dorpsplatform Hoogerheide nog in de opbouwfase verkeert, is het nog te vroeg om een meerjarenplan op te stellen. In deze opbouwfase zullen wij vooral middels media, Internetbode, Facebook e.d. aandacht moeten besteden aan de aanwezigheid van ons platform en zodoende input krijgen voor onze agenda.

1. Veiligheid
Wij als dorpsplatform vinden het thema verkeer belangrijk omdat veiligheid een grote rol speelt in het dagelijks leven van inwoners. Er is ook een direct verband tussen veiligheid en leefbaarheid, met andere woorden als men zich veilig voelt zal men ook de leefbaarheid in de wijk of buurt hoger waarderen. De rol van het dorpsplatform is aandacht te schenken aan signalen uit de gemeenschap, die te bespreken en kenbaar te maken bij de gemeente. De rol van de gemeente is actief te luisteren naar signalen uit de gemeenschap die via het dorpsplatform worden ingebracht, te beoordelen en waar nodig en mogelijk hier uitvoering aan te geven.

Veiligheid m.b.t. verkeer
Met betrekking tot de verkeersveiligheid richten wij ons voornamelijk op de zwakkere deelnemers in het verkeer, o.a. kinderen, jongeren, ouderen en mensen met een beperking. Het gaat dan met name over voetgangers en fietsers. Goede voetpaden, oversteekplaatsen en veilige fietspaden. Op basis van signalen en ervaringen van deze groepen zullen wij ons inzetten om de gevoelens van onveiligheid aan de orde te stellen. Daarnaast zullen wij bepaalde punten die naar ons inzicht verbeterd kunnen worden eveneens
aan de orde stellen.

Veiligheid rond de woning
Inwoners willen zich ook in en rond hun woning veilig voelen, dit kan te maken hebben met de Inrichting van de woonomgeving zoals dichte struiken nabij de woningen en donkere brandgangen achter de woningen. Ook de mate van de verlichting in de buurt van de
woningen speelt daarbij een rol. Naar aanleiding van signalen zullen wij de situatie ter plaatse bekijken en zo nodig aan de orde stellen.

Veiligheid op straat
Veiligheid is een voorwaarde voor mensen op straat. Daarbij moet bedacht worden dat het niet alleen gaat om objectieve veiligheid, zoals die wordt uitgedrukt in aantal ongevallen maar om de subjectieve veiligheid. Het veiligheidsgevoel dat inwoners ervaren. Angst om over straat te gaan kan een beletsel zijn om aan het maatschappelijk leven deel te nemen.

    2. Jeugd
    Het Dorpsplatform Hoogerheide constateert dat er t.a.v. de jeugd bij de bevolking een tweeledig gevoel heerst. Enerzijds wil men dat jeugd graag in Hoogerheide wil behouden en anderzijds geen enkele overlast ervaren. Ook zien we dat bij de jeugd de sociale media een belangrijke rol spelen bij de onderlinge communicatie, maar daardoor ook grote invloed hebben op hun leefwijze. Het Dorpsplatform Hoogerheide wil dat er zowel op het gebied van werk en opleidingen (inclusief leer-/ontwikkelingsplaatsen) en wonen een visie voor de volwassen wordende jeugd ontwikkeld gaat worden. Het Dorpsplatform Hoogerheide wil hier graag een bijdrage aan leveren. Tegelijkertijd dient er een gedifferentieerd beleid gemaakt te worden voor de verschillende leeftijdscategorieën. Jonge moeders (en vaders) met peuters hebben nu eenmaal een andere behoefte dan de jeugd met de basisschool leeftijd. En jeugd die naar de middelbare school gaat hebben weer andere wensen. Het Dorpsplatform Hoogerheide denkt dat er per wijk met jeugd, ouders, scholen en jeugdwerkers een plan ontwikkeld moet worden. Daarbij moet ook naar nieuwe wegen en eventuele sponsors gezocht worden. Hierbij kan ook aan een “Johan Cruijffveldje” gedacht worden. Intussen dient er op korte termijn naar oplossingen voor bestaande “overlast” gezocht worden. Op dit moment (2023) zijn er vier gebieden waar die overlast ervaren wordt, n.l. Philomenahof, Dr van de Karplein, Haviksberg en Heiakkers ter hoogte van de Narcis. Met vertegenwoordigers uit die gebieden, jeugd en jeugdwerkers zal er naar een plek gezocht moeten worden, waar die jongeren kunnen “chillen”. Het proces kan starten als de gemeente in samenwerking met politie, boa’s en jeugdwerkers een plan van eisen met randvoorwaarden formuleert, waar zo’n plek aan moet voldoen. Nadrukkelijk wil het Dorpsplatform Hoogerheide dat jeugd gehoord en betrokken wordt. “eigenaarschap” moet bevorderd worden bij het zoeken naar oplossingen.

    3. Zorg en Welzijn
    Op het gebied van zorg en welzijn zijn er een aantal knelpunten, die het voor mensen niet gemakkelijk maakt om daar, indien nodig, gebruik van te maken. Vooral de zorg lijkt soms een doolhof aan regels en zeer diverse zorgaanbieders. Het beleid van de overheid is mensen zo lang mogelijk thuis te laten functioneren als zij zorg nodig hebben. Op het gebied van de ouderenzorg is dit beleid duidelijk zichtbaar. Verzorgingshuizen zijn afgeschaft en als je in aanmerking wil komen voor een opname in een verpleeghuis, moet je er ernstig aan toe zijn. Dat betekent langer thuis wonen. Van belang is dat de eerste mantelzorgers ondersteund worden. Daarbij dient verder gekeken te worden dan het inschakelen van familieleden. Welke rol kunnen buren of wijkbewoners spelen? En op welke wijze kan aan die ondersteuning structuur gegeven worden?

      Wat zou de gemeente Woensdrecht moeten doen?
      Het langer thuis wonen doet een intensief beroep op mantelzorgers en de omgeving (netwerk) van de persoon die intensieve zorg nodig heeft. Om overbelasting van het netwerk te voorkomen dienen er aanvullende voorzieningen zoals dagopvang, of behandeling in elke dorpskern aanwezig te zijn. Dit omdat mobiliteit van de oudere van groot belang is. Uit onderzoek is het belang van bewegen vastgesteld. Als deze vorm van opvang in elke kern aanwezig is kunnen mensen hier zelfstandig naar toe. Ouderen en mensen met een beperking moeten kunnen blijven wonen in iedere dorpskern. Dat betekent dat woningen of woonvormen beschikbaar dienen te zijn waarin de intensieve zorg (volledig pakket thuis, VPT) geleverd kan worden. Het Bravis ziekenhuis verhuist richting Roosendaal. Met huisartsen in onze gemeente zal overlegd moeten worden hoe eerste lijn voorzieningen en ziekenhuisconsultaties (specialisten) in onze gemeente plaats kunnen vinden. Te denken valt aan een poli met dagbehandeling en een vorm voor tijdelijk verblijf.

      Het systeem van zorgverzekeraars brengt een belangrijke beperking met zich mee. Omdat burgers kunnen wisselen van verzekeraar wordt er door een verzekeraar weinig in preventie geïnvesteerd. Als dat al gedaan wordt is op de individueel verzekerde gericht. Gemeente Woensdrecht zou het initiatief moeten nemen om met verzekeraars een preventieprogramma te ontwikkelen met als doel het voorkomen van ziekten. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het vroegtijdig signaleren van problemen bij jeugdigen i.s.m. consultatiebureaus, huisartsen, dagopvang en scholen, kan voorkomen dat de jeugdige een achterstand oploopt of een gezinssituatie escaleert.

      Wat voor transitie wordt van professionele zorgorganisaties gevraagd?
      Bijvoorbeeld in de ouderen(thuis)zorg zijn verschillende organisaties actief. Het “uurtje factuurtje” tarief is daardoor leidend. Met zorgverzekeraars en huisartsen dient overleg te komen om te streven naar één zorgaanbieder. Daarmee kunnen gerichter preventieve acties ondernomen worden in bepaalde kernen. Bovendien wordt de reistijd beperkt waardoor er meer en betere zorg gegeven kan worden.

      Wat wordt van professionele welzijnsorganisatie gevraagd?
      Welzijn en zorg zijn vaak nauw met elkaar verweven. Door de zorgorganisaties in de zorg aan huis tot één te beperken zal de samenwerking tussen zorg en welzijn effectiever verlopen, waardoor er vroeger problemen kunnen worden gesignaleerd en behandeld.

      Eén (fysiek?) loket.
      Mensen, die het nodig hebben, kunnen moeilijk de weg naar hulp vinden. “Waar moet je nu voor wat zijn” is een veel gehoorde klacht. Daarom dient de gemeente het initiatief te nemen om met zorg en welzijn aanbieders naar één loket te realiseren met spreekuren in elke kern.

      4. Verbetering cohesie in wijken
      Nederland individualiseert en in sociale media is het soms eenvoudiger om tegenstellingen uit te vergroten. En dat terwijl in buurten juist men elkaar meer nodig heeft om problemen op te lossen. Het betrekken van bewoners bij het behandelen en oplossen van “problemen” versterkt de buurtcohesie en bevorderd het “eigenaarschap” van de buurt. Nabije buren helpen elkaar vaak zonder dat er ruchtbaarheid aangegeven wordt. Dit soort processen dienen actief te worden ondersteund. Het oprichten van buurtverenigingen, buurtcoöperaties en/of zorgcoöperaties dient juist door de gemeente actief gestimuleerd te worden om sociale verbanden te versterken. Hoogerheide kent meer inwoners, die niet uit West-Brabant afkomstig zijn dan de andere kernen van de gemeente
      Woensdrecht. Ook wijken verschillen erg van elkaar. Daarom heeft het dorpsplatform Hoogerheide gekozen voor zeven te onderscheiden wijken, nl.
      *De Hoef;
      *Heijakkers;
      * Canadalaan e.o.;
      * De wijk tussen de Ossendrechtseweg en de Putseweg;
      * De wijk tussen de Putseweg en de Huijbergseweg en
      * Twee wijken tussen de Scheldeweg, Huijbergseweg en Rondweg (nader te bepalen).

        5. Openbare ruimte
        Een belangrijk thema voor de leefbaarheid is een schone woonomgeving.

        Van het thema Veiligheid hebben wij de volgende aandachtpunten in behandeling:
        1. Veiligheid m.b.t. oversteken Raadhuisstraat
        Het betreft hierbij het oversteken van voetgangers ter hoogte van het Kruidvat. Er is een duidelijk stroom voetgangers waar te nemen tussen Aldi/Primera en het Kruidvat en visa versa. Er zijn kanalisatiestrepen aangebracht maar die hebben geen wettelijke status hetgeen bij velen niet bekend is. Daardoor twijfelen overstekende voetgangers waardoor verkeersonveilige situaties ontstaan. Om die reden opteren wij voor het aanbrengen van een officiële voetgangersoversteekplaats, een VOP of zebrapad genoemd.
        2. Veiligheid oversteekplaats Scheldeweg
        Van bewoners uit die omgeving ontvangen wij geregeld klachten over de oversteekbaarheid van de Scheldeweg naar en van het parkeerterrein Aldi/Albert Hein. Alhoewel er een officiële oversteekplaats (VOP) ligt, stoppen bestuurders van voertuigen nauwelijks voor voetgangers die over willen steken. Uit observaties is gebleken dat bestuurders van motorvoertuigen door de helling van de weg vrij laat in beeld krijgen.

          Bedankt dat je de moeite nam om dit document door te nemen!